Siderat de România: Prohodul de la CFR

Publicat pe

Recent, o importantă companie aeriană low-cost ce deservește și aeroporturile românești a lansat o agresivă campanie de promovare a serviciilor sale  bazându-se pe…ineficiența feroviarilor de la CFR Călători. Astfel, la aproape aceiași bani (cu vreo 15 RON mai puțin față de oferta trenului), orișicine dorește poate să ajungă la Iași din BUcurești plecând  în circa o oră de la decolare. Incredibil, nu? Spre deosebire de cele peste șapte ore de nervi , stres și ger siberian din vagoanele europene ale companiei naționale feroviare.

Problema ceferiștilor nu e de azi, de ieri și nici de răsalaltăieri. Ea dăinuie ca o negură mai ceva ca întunericul prin care orbecăim ca români de vreo 26 de ani încoace, de pe la finele lui 1999 (anul cu eclipsa). Cam prin acel an de grație au cam început derapajele pe șină ale trenurilor din custodia CFR. Încet și sigur numărul de vagoane atașate locomotivelor a început să scadă iar invers proporțional să crească timpii de ajuns la destinație.

Am mai scris despre multitudinea de opțiunea pe care călătorii amatori de tren le aveau pentru a ajunge într-un loc sau altul. Am mai pomenit și despre jemanfisismul șefilor companiei, ai direcțiilor regionale construit pornind de la micile lor afaceri de transport public de persoane taman pe rutele feroviare considerate neprofitabile.

Nimic concret nu s-a realizat  la capitolul infrastructură în afara coridorului ce ne leagă de Europa. Ba dimpotrivă, parcă tot mai multe restricții au apărut ca melcii după ploaie (apar și ăștia la fel precum ciupercile, nu dați cu parul mari specialiști în toate ce vă considerați a fi unii dintre voi, acum de când cu internetul). Parcă în ciuda modernizării și automatizării din alte state aflate în decembrie 1989 la același nivel cu noi și care s-au mobilizat și acum se pot lăuda cu un transport eficieent și modern precum în statele aflate demult în epoca progrewsului.

Dar nu. Noi nu suntem așa. Nu neapărat noi călătorii, beneficiari ai serviciilor marii companii feroviare naționale. Cât mai ales cei puși să gestioneze afacerea transportului pe șine. E drept că nici călătorii nu prea se înghesuie să lupte pentru dreptrurile lor normale și, în semn de protest, să facă o mică grevă să îii bage la idei pe șefii cu merțane la scara blocului amantelor. Pentru ei, plimbăreții cu trenul, oricum ar lua-o tot le umflă buzunarele ăstora. Asta pe de o parte dar, în altă ordine de idei, lipsa reacției unitare la nivel de societate civilă este cea care le dă nas imberbilor și mișeilor din fruntea sistemului. Pentru că dacă societatea s-ar mobiliza, dacă tinerilor li s-ar inocula încă din școala ideea de responsabilitate socială  și cu toții i-ar lua de ciuf și i-ar izbi cu capul de toți pereții pe nesimțiții plagiatori ce își pun numele pe lucrările științifice ale altora (ei, nesimțiții, fiind închiși după gratii), pe toți aroganții și ipocriții cocoțați în vârful catargului, lucrurile ar începe să se miște. Și poate așa s-ar reduce și timpii de mișcare pe diversele magistrale feroviare din România măcar la valoarea din 1989 când distanța Suceava-București se făcea în cinci ore și un pic față de 7 ore în prezent.

Dar atât timp cât mulți preferă să se dea deștepți și rotunzi când nu este cazul (vorbind de Kant, teatru și de câte cărți ale lui Bruckner, Cărtărescu și alți contemporani au citit ei), mulțumită evident internetului și nu bibliotecii frumos amenajate în sufragerie dar plină de praful uitării. Atât timp cât se dau mari specialiști dar salivează precum câinele lui Pavlov visând la dambilușca lui Pelinel, ori bidoanele siliconate al nu știu cărei centuriste, să nu ne mire că tot ei au jubilat de plăcere interioară ascultând orgasmic replicile date de un Biriș de la Finanțe, ori impotenta în ale comunicării de la serviciul de presă CFR.)

Atât timp cât astfel de specimene trăiesc și apar public,de-o parte și de alta a baricadei ( în societatea civilă și, respectiv, în spațiul instituțiilor bugetare) să nu ne aașteptăm la o evoluție pozitivă și benefică pentru România. Ci , mai degrabă la opusul acesteia: o involuție care, în cazul CFR se va concretiza la un timp de deplasare Suceava-București situat undeva la valoarea de 12 ore, precum personalul de pe vremuri. Cu diferența că prețul va fi unul de Inter Regio, sau ca să vă fie mai pe înțeles la valoarea unui bilet de Rapid.

Trist, nu? Sau veți continua să afirmați că: ”Asta e, n-avem ce-i face!”?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s